ارتباط مستقیم با مدیریت فروشگاه خوش آمدید نمونه سوالات پیام نور کتابخانه مرجع فروش ویژه

اطلاعیه فروشگاه

اطلاعیه به دارندگان حسابهای بانک ملی : باتوجه به اینکه سقف حداقل خرید کارت های بانک ملی مبلغ 5000 تومان میباشد لذا برای خرید مبالغ کمتر از 5000 تومان از کارت های سایر بانک ها استفاده نمائید

دانلود مقاله ورزش در دوران بارداري و پس از زايمان

دانلود مقاله ورزش در دوران بارداري و پس از زايمان

مقدمه:

ورزش‌ يك‌ اصل‌ مهم‌ در زندگي‌ اغلب‌زنان‌ است‌. گر چه‌ نگراني‌هايي‌ در موردانجام‌ برخي‌ از انواع‌ تمرينات‌ ورزشي‌در طي‌ دوران‌ حاملگي‌ وجود دارد، امابطور كلي‌ ايجاد محدوديت‌ در انجام‌تمرينات‌ ورزشي‌ ضرورتي‌ ندارد.انجام‌ تمرينات‌ ورزشي‌ مناسب‌ دردوران‌ حاملگي‌ سبب‌ مي‌شود بارداري‌و زايمان‌ براي‌ زن‌ به‌ صورت‌ يك‌تجربه‌ خوب‌ درآمده‌ و وحشت‌ اززايمان‌ را كاهش‌ مي‌دهد.

آنچه اهميت دارد، تغييراتي است كه طي چند دهه اخير در مراقبت هاي دوران بارداري به وجود آمده است. در گذشته، مادران را از هر نوع ورزش و تحركي منع مي كردند و حركات نرمشي و پياده روي را باعث سقط يا زايمان زودرس   مي دانستند. امروز با تشكيل كلاسهاي آمادگي براي زايمان و آموزش تمرين هاي تنفسي و آماده سازي بدن براي زايمان، بيش از پيش اهميت ورزش مشخص شده است.
 
گذشته از مساله آمادگي براي زايمان، اعتقاد بعضي مردم بر اين است كه بارداري تناسب اندام را خراب نمي كند. افزايش وزن، تغيير رفتارهاي جسماني، تغيير وزن بدن، كاهش نسبي شكم و بزرگي سينه ها موقتي است و مادر عاقل کسی است که این تغییرات را به عنوان یک پدیده موقتی بپذيرد و با ورزش و نرمشهاي مناسب در دوران بارداري و پس از زايمان در رفع‌ آن بكوشد.
 
در دوران بارداري، مركز ثقل بدن تغييرمي كند و به جلوي ستون فقرات متمايل مي شود. به اين علت مادر باردار تمايل دارد شانه هاي خود را به عقب بكشد و در نتيجه حالت فرورفتگي بيش از اندازه اي در ستون فقرات او به وجود مي آيد كه موجب دردهايي در كمر خواهد شد. كم تحركي، تاثيرهورمون هاي مثمر ثمر جفت، تغيير در نحوه خوابيدن و برخاستن، اين كمردرد را تشديد  مي كند.
 
قرارگيري صحيح بدن، جلوگيري از افزايش وزن، نرمش هاي مداوم روزانه از عواملي است كه به برقراري و تناسب اندام كمك مي كند.








فواید نرمش در دوران بارداری:

براي تأمين اکسيژن اضافي مورد نياز جنين ضربان قلب و تعداد تنفس مادر افزايش مي‌يابد. نيم‌ساعت پياده‌روي در محيطي آرام و هواي تميز سبب مي‌شود که اين ميزان اکسيژن اضافي راحت‌تر جذب شود. به‌دليل تأثير هورمون‌هاي جفت، کم‌تحرکي و فشار رحم حامله بر روي دستگاه گوارش، يبوست نيز يکي ديگر از مشکلات بارداري است که با نرمش، پياده‌روي و تغذيه مناسب مي‌توان از آن پيشگيري نمود.

نرمش در دوران بارداري چه فايده‌اي براي مادر باردار دارد؟
 
شايد بتوان در يک جمله گفت که هدف از تمرين‌هاي بدني در دوران بارداري حفظ حالت و وضع عضلات بدن و زيبائي اندام مادر است تا بتواند از نظر جسمي و روحي براي زايمان آماده شود.
نرمش‌هاي صحيح سه امتياز بارز به همراه دارند:
نخست آن‌که نرمش باعث مي‌شود که دوران بارداري روند بهتري داشته باشد. گردش خون و اکسيژن‌گيري را تسريع مي‌نمايد و بدن را در وضعيتي قرار مي‌دهد که قادر باشد جنين را با خستگي کمتري حمل کند. از نظر سلامت اعصاب نيز اثرات ورزش غيرقابل انکار است.دليل ديگر آن‌که نرمش با نيرومند کردن ماهيچه‌هائي که در موقع زايمان نقش عمده‌اي برعهده خواهند داشت و نرم کردن مفصل‌هاي باسن بدن را براي زايمان سريع‌تر و راحت‌تر آماده مي‌سازد. مادري‌که در دوران بارداري به‌طور مرتب نرمش مي‌کند به داروي مسکن کمتري به هنگام تولد نوزادش نياز دارد.و بالاخره نرمش به قسمت‌هاي مختلف بدن اجازه مي‌دهد که پس از زايمان زودتر شکل طبيعي و عادي خود را بازيابند، شکم دوباره تو برود، بدن لاغر شود، سينه‌ها از شکل نيفتد و غيره...و همان‌طور که قبلاً گفتيم نرمش و تحرک سبب فعال شدن بهتر دستگاه تنفس و گوارش و رفع مشکل يبوست و تسريع گردش خون در تمام قسمت‌هاي بدن به‌خصوص در ناحيه پاها خواهد شد. حفظ و ترجيحاً بهبود تناسب به‌عنوان يک هدف در دوران حاملگي در نظر گرفته مي‌شود.
حفظ و تقويت ميزان قواي عاطفي و جسماني در طي حاملگي داراي اهميت بسياري است . ورزش به شما کمک مي کند قبل و بعد از زايمان از نظر جسمي در وضعيت مناسبي باقي بمانيد .

در طي ورزش ، گردش خون بسيار مناسب مي شود : بنابراين جنين به طور مرتب مي تواند باعث رضايت خاطر روحي و همچنين جسمي شما باشد . ورزش راه لذت بخشي براي آماده شدن براي تغييرات دوران بارداري است .

ورزش :

موجب افزايش آزاد شدن هورمونهايي به نام اندورفين ها شده که باعث کمتر شدن احساس خستگي و افسردگي مي شود.
موجب کاهش درد پشت ، گرفتگي ساق پا ، يبوست و تنگي نفس مي شود .
موجب افزايش ميزان انرژي شده و شما را براي دوره زايمان آماده مي نمايد .
موجب بدست آوردن زودتر شکل مناسب و طبيعي بدن پس از زايمان مي شود .
ورزش ، گردش خون را افزايش مي دهد که در نتيجه به تنظيم فشار خون کمک مي کند . در صورتيکه عضلات ورزيده داشته باشيد دوره درد و زايمان را راحت تر پشت سر خواهيد گذاشت . با توجه به اينکه توانايي هاي بدني هر فرد با فرد ديگر متفاوت است ، قبل از شروع با پزشک خود مشورت نمائيد .
ورزش بیماریهای دوران بارداری را کاهش می دهد
با توجه به اینکه بسیاری از زنان در دوران بارداری مبتلا به عفونتها و مشکلات دستگاه ادراری می شوند ، بنابراین ورزش یکی از موثرترین راه ها برای جلوگیری از این گونه عوارض است.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، محققان اعلام کرده اند، زنان در دوران بارداری نسبت به فشار خون بالا ، اختلالات گوارشی و دستگاه ادراری آسیب پذیرترند، زیرا فشار خون بالا منجر به فشار بیشتر به کلیه ها شده و مشکلاتی را ایجاد می کند.
بررسی ها نشان می دهد، ورزشهای منظم ، مانع بالارفتن فشار خون و صدمه به کلیه ها و مجاری ادراری می شود. افرادی که در خانواده سابقه فشار خون بالا و مشکلات کلیوی دارند ، بیشتر در معرض خطر هستند و باید مراقبت بیشتری نمایند.

کارشناسان  توصیه می کنند، ورزش از قبل از بارداری شروع شود و در بارداری به طور سبک و منظم ادامه پیدا کند ، همچنین از شروع ورزشهای سنگین و طولانی در دوران بارداری خودداری شود زیرا در این صورت ممکن است با عوارضی همراه باشد.
متخصصان معتقدند، زنان ورزشکار هنگامی که اقدام به باردار شدن می کنند با مشکلات کمتری روبرو می شوند و به علت داشتن وزن مناسب در دوران بارداری نیز، از عوارضی مانند فشار خون بالا و اختلالات گوارشی کمتر رنج می برند.

ورزش در دوران بارداري به‌طور مستقيم بر سلامت جنين تاثير مي‌گذارد

اكثر خانم‌ها مي‌دانند كه ورزش براي خانم‌ها مفيد است اما هنگامي كه باردار مي‌شوند نگراني‌هاي زيادي براي سلامت خود و جنين در انجام ورزش دارند.
اين مساله براي خانم‌ها مهم است كه حتما قبل از بارداري به طور مرتب ورزش كنند و حتي به شدت توصيه مي‌شود كه خانم‌ها ورزش خود را در  بارداري هم ادامه دهند البته تمام خانم‌ها اعم از باردار و غيرباردار قبل از شروع فعاليت ورزشي بايد با پزشك خود مشورت كنند. نشان داده شده است كه مادراني كه در دوران بارداري ورزش مي‌كنند چون از سلامت خوبي برخوردارند مسلما جنين آنها هم از سلامت خوبي برخوردار خواهد بود و اين ورزش در دوران بارداري به‌طور مستقيم بر سلامت جنين تاثير مي‌گذارد. مثلا اگر مادران در طول بارداري به طور منظم ورزش كنند بچه‌هاي آنها هنگام تولد قوي‌تر از مادراني هستند كه در دوران بارداري ورزش نكرده‌اند، حتي بچه‌هايي كه از مادراني كه در دوران بارداري ورزش مي‌كردند، به دنيا مي‌آيند 5 درصد وزن بيشتري نسبت به سايرين دارند.
ورزش علاوه بر جنين، اثرات بسيار مفيدي بر روي سلامت مادران دارد. به‌ اين ترتيب كه مادران مي‌توانند از اضافه وزن بيش از حد در دوران بارداري جلوگيري كنند. ورزش باعث مي‌شود كه مادران زايمان را هم از لحاظ فيزيكي و هم از لحاظ روحي بهتر تحمل كنند. همچنين به علت قوي شدن عضلات تحمل اين وزن سنگين در دوران بارداري راحت‌تر مي‌شود.
علاوه بر اين مادران بعد از زايمان سريعا به وزن قبلي خود برمي‌گردند و به علت اثرات مفيد ورزش، احتمال ابتلا به عوارضي مثل واريس، هموروييد، كمردرد و خستگي كمتر مي‌شود. البته با تمام اثرات مفيدي كه براي ورزش در دوران بارداري ذكر كرديم، انجام آن در بعضي مواقع  توصيه نمي‌شود. از جمله اين شرايط عبارتند از مادراني كه به فشارخون بالا مبتلا هستند يا ديابت دارند، وزن زير حد استاندارد دارند، ضربان قلبي آنها نامنظم است، سابقه زايمان زودرس دارند يا به شدت چاق هستند، بيماري قلبي دارند و...
به همين دليل توصيه مي‌شود كه براي انجام فعاليت ورزشي حتما خانم‌هاي باردار با پزشك خود مشورت كنند.

تاثیر ورزش در كاهش‌ افسردگی دوران‌ بارداری

در حالی كه تحقیقات علمی ثابت كرده است ورزش و فعالیت بدنی تاثیر زیادی برسلامت جسمانی زنان باردار دارد, بررسی های جدید نشان می دهد ورزش عامل بسیار مهمی در تامین سلا‌مت روانی و كاستن از افسردگی زنان باردار است.
بررسی محققان نشان می‌دهد 30 دقیقه ورزش در روز به ویژه ورزش آرام تا حدود بسیار زیادی از افسردگی دوران بارداری می‌كاهد.

 

شامل 20 صفحه word


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت و دانلود

مبلغ قابل پرداخت 2,000 تومان
عملیات پرداخت با همکاری بانک انجام می شود
با توجه به تغییرات ایجاد شده در بانک ملی خرید زیر 5000 تومان توسط کارت بانک ملی امکان پذیر نیست برای خرید های زیر 5000 تومان لطفا از کارت های بانک دیگر استفاده نمایید

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
varzesh-dar-bardari_535272_7456.zip37.9k





تبلیغات

دانلود پایان نامه و پروژه